torsdag 10. juli 2008

5. reisebrev: Buenos Aires (Argentina) og Uruguay

Fremdeles dag nr. 16, torsdag 3. juli:
Da jeg satt på flyet fra Iguazú til Buenos Aires, (heretter bare BA,) strevde jeg veldig for å holde meg våken. Jeg hadde nemlig ikke fått forberedt meg så godt på å møte denne byen, og måtte derfor prøve å utnytte tida maksimalt.

La det være sagt med en gang: BA er en fantastisk by!! Den er bråkete og intens, men samtidig var det en by det var lett å bli glad i.

Los Porteños, dvs menneskene i denne gigantbyen, har ord på seg for å være arrogante og tro de er bedre enn andre, og de er ikke nødvendigvis spesielt populære hos den resterende argentinske befolkningen heller. Men jeg opplevde bare positive møter med disse menneskene. De var mye lettere å komme i kontakt med enn jeg trodde.

Hovedgata i BA, Avenida 9 de Julio, er verdens breieste avenue. Mellom fortauene er det hele 140 meter!!! (Til -har vel en vanlig norsk gate noe sånt som 7-8 meter mellom fortauene...) I midten står en 68 meter høy obelisk.

Jeg sjekket inn på et veldig greit ungdomsherberge der jeg delte rom med åtte andre, bl.a. folk fra Tyskland, Frankrike, Brasil, USA + ei jente fra Norge. Dette hostellet lå meeeget sentralt, og akkurat det var jeg kjempfornøyd med!

Nattelivet i BA er bare helt ufattelig bra! Folk går riktignok ut veldig seint, ofte ikke før i 2-3-tida om natta, og en del utestenger åpner heller ikke før rundt kl. 2. Til gjengjeld holder de åpent absolutt hele natta, noe je selvsagt måtte utnytte.


Dag nr. 17, fredag 4. juli:
Etter en kjapp formiddagslur, var jeg klar for en aldri så liten byvandring.

Jeg startet med Cementerio de la Recoleta, som er en gravlund for de store høyheter.

Og som dere ser av bildene, så dreier det seg på ingen måte om noen enkle og diskrete gravsteiner her.

Disse to eldre menneskene hadde muligens kommet hit for å s seg ut et sted...ikke vet jeg;-)

Ikke så langt fra gravlunden finner man denne gigantiske metallblomsten. Nå var jeg der bare på dagtid, men denne blomsten lukker seg faktisk om kvelden, slik som ekte blomster!

Det var mange flotte bygninger å se, og jeg rakk også å stikke innom et lite marked.

Om ettermiddagen tok jeg hurtigbåt over til Montevideo, hovedstaden i Uruguay. Det tok ca tre timer. Dessverre hadde jeg bare tid til EN overnatting i Uruguay før jeg måtte tilbake til Buenos Aires igjen.

Jeg tok inn på dette hostellet. Kule farger, ikke sant?!!

Folk i Montevideo var enda hyggeligere enn de i BA. Nattelivet var forresten også veldig bra!

I selve Montevideo var det ikke spesielt mye å se, men det er nå artig å ha vært der!

Dag nr. 18, lørdag 5. juli:
Etter å ha sovet litt etter nattens strabaser, var jeg veldig klar for å sette meg på en buss som tok meg 2 1/2 time vestover langs kysten, til fantastiske Colonia del Sacramento.

Denne byen har en rik historie fra kolonitiden, og det bærer også bebyggelsen preg av. De fargerike bygningene setter et sjelden sjarmstempel på byen. Jeg sier det bare: REIS DIT!!

I tillegg hadde jeg værgudene påmin side. Det var nemlig hele 25 grader, og DET er IKKE vanlig så langt sør som Uruguy vinterstid!!

Har visst glemt å si det før, men temperaturen var også langt over gjennomsnittet i Argentina, og særlig i BA.

Dessverre hadde jeg ikke så lang tid til rådighet i Colonia. Kl. 17:30 skulle jeg nemlig ta hurtigbåt tilbake til Buenos Aires. Avstanden er ganske kort mellom de to byene, så det tok bare en time.

Jeg hadde også brukt opp de Uruguayanske pengene mine. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sikkert tatt en tur innom El Bar.
Som sagt likte jeg menneskene i Uruguay veldig godt. Jeg følte meg veldig velkommen.
Skjønner veldig godt at dette lille landet lenge ble kalt Sør-Amerikas best bevarte hemmelighet.
Turismen er økende, og landet er ingen hemmelighet lenger.

Vel tilbake igjen i BA, tok jeg meg en liten rusletur i en av de mest kjente gågatene der. Den lå bare et steinkast fra hostellet mitt!

Som dere ser av bildene, var det ganske my liv i denne gata. I tilleg var det så varmt at man kunne gå i shorts o t-skjorte langt uti de små timer uten å fryse!


Dag nr 19, søndag 5. juli:
Denne dagen slo været om, og det begynte å regne. Etter min obligatoriske formiddagshvil bestemte jeg meg likevel for å gjennomføre nok en byvandring.

Først gikk jeg til Plaza del Mayo. Det var flere flotte bygninger der. Dessverre husker jeg ikke navnet på alle.

I tillegg var denne flotte statuen der.

Dette er president-palasset Casa Rosada.

Deretter tok jeg turen til Plaza Congreso.

På dette bildet kan dere se noen indianere som demonstrerer for rettighetene sine.

Og her er selveste kongresspalasset.

Denne kvelden hadde jeg melt meg på et tangoshow. Det er nemlig obligtorisk når man er i BA.

Sammen med to veldig hyggelige brasilianske jenter som bodde på samme hostell som meg, hadde jeg kjøpt billetter til et fantastisk show!

Bildene er litt uskarpe, men det er vanskelig å ta bilder i et halvdunkelt lokale, så sånn sett syntes jeg egentlig ikke de ble så verst:-)
Bildene er i det minste ganske uttrykksfulle!

Spesielt dette her!

Hele seansen ble avsluttet med "Don´t cry for me, Argentina fra filmen Evita.
Etterpå gikk jeg på den villeste nattklubben jeg noen gang har besøkt. Den het Amerika, og alle skulle visst dit denne lordagen.
Under følger fire artige videoklipp.
Det første er fra da jeg krysset Avenida 9 de Julio (den gata som var 140 meter brei) i joggetempo, mens resten er fra salsashowet.

Ingen kommentarer: