torsdag 12. juni 2008

8 uker i Sør-Amerika!!!

HEI HEI HEI!!!
Onsdag 18. juni er det på'an igjen. Da er det Sør-Amerika som står for tur! På kartet under er de blå linjene flystrekkene mine, mens de røde linjene er buss/tog/båt.

Hele 8 uker har jeg satt av denne gangen, og jeg skal som vanlig holde et høyt tem-po. Det betyr at jeg i alle fall skal boltre meg i Brasil, Ar-gentina, Bolivia, Peru, Ecuador og Colombia. Muligens kommer jeg også til å touche innom Paraguay, Uruguay og Chile (helt nord). Uansett får jeg nesten en hel dag i Caracas, Venezuela når jeg er på vei hjem. Det betyr at jeg kan komme til å skulle innom 10 forskjellige land!!

Jada, jeg VET hva jeg gjør:-) Jeg har brukt ca et halvt år på å planlegge denne turen, og for å gjøre reisingen mer effektiv, har jeg bestilt hele 21 flystrekk (ikke flyskrekk...) på kryss og tvers. (Dvs 15 innen Sør-Amerika, og 6 transatlantiske.)

Dette kan jeg love dere at har vært litt av et arbeid!! De transatlantiske billettene har jeg bestilt gjennom Kilroy her i Bergen, men resten har jeg ordnet selv. Dvs, jeg har fått hjelp med fem av flybillettene via et reisebyrå i London. De øvrige billettene har jeg ordnet selv på internett, rett og slett for å spare penger. (Og jeg har faktisk spart noen tusenlapper!)

Selvsagt skal jeg ikke streife over hele kontinentet. Det ville jo være fullstendig urealistisk! Jeg skal bl.a. ikke lenger sør enn Buenos Aires. (Der nede er det jo vinter, og jeg reiser ikke til Sør-Amerika for å fryse...) Jeg skal heller ikke innom Amazonas.

For å være helt ærlig:

Akkurat nå har jeg ikke det minste lyst til å reise. Det er mest fordi jeg er uvanlig stressa, men det har også sammenheng med at jeg savner så forferdelig de kurdiske vennene mine i Sørøst-Tyrkia. (De er jo de beste vennene jeg har.) Men jeg tenker at når jeg først har kommet meg avgårde, blir det sikkert rimelig brukbart med Sør-Amerika også.

Forresten synd at du ikke kunne være med.....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg misunner deg denne Sør-Amerika-turen! Som du vet har jeg vært innom kun tre av disse landene, og det i seg selv var en stor opplevelse. Jeg er derfor sikker på at du kommer til å få en opplevelsesrik og flott tur! Gleder meg til å titte innom bloggen din av og til.
Klem, Trond.
PS: Det var vel ons. 18. juni, og ikke den 8. du startet....

Anonym sa...

God tur onkel!!
Må si dette var en voldsom dyr måte å slippe unna bursdagen min på ;-) Neida... Skal følge med her på bloggen - så får vi sikkert se noen bilder når du kommer hjem igjen!
Lars Olaf

Gunnar Helås sa...

Trond:
Datoen er rettet nå. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det!

Lars Olaf:
Hei hei, jeg ønsket aldeles ikke å slippe unna bursdagen din, og du skal få en helt spesiell bursdagspresang når jeg kommer hjem....skal nemlig finne noe lurt til deg her i Sør-Amerika;-)

Anonym sa...

hei hei, hvor finner jeg bilder fra uruguay??, var det så fint at du glemte å ta bilder ??.. hehe :D..

Hilsen din gamle elev Andrés

Gunnar Helås sa...

Hei Andrés!

Uruguay kommer først i reisebrev nr. 5.

-Gunnar-